Thursday, April 28, 2011

Al Rajhi Gold-i

Salam sejahtera. Merujuk kepada blog Sharing is Power, harga emas sekarang ini mmg tgah naik. 
http://sharinginfoz.blogspot.com/2011/04/harga-emas-mengamuk-lagi-usd1530-satu.html.

Sbagai salah seorang team product development dlm produk terbaru al Rajhi, aku nak share beberapa info. Untuk long term investment, emas merupakan salah satu cara untuk yg terbaik kerana dalam dunia ni ada 400 tan je emas (yg dlm pgetahuan manusia). So, siapa yg hold emas skrg, pada masa akan datang harganya akan makin meningkat. Tak rugi kalau invest skrg jika ada duit lebih. 

Emas jugak blh dijadikan sbagai portfolio diversification yg bijak kerana tidak terjejas dek inflasi. Jgn tertipu bila anda invest dan diberi return sebanyak 7%-10% setahun, kerana ni tak termasuk kadar inflasi. Sbagai contoh, anda invest di tempat yg memberi 7% return stahun, tolakkan dgn kadar inflasi semasa (e.g. 5%), untung bersih hanya dalam 2% sahaja. Berbaloikah?? Akan tetapi kadar emas dalam tempoh 5 tahun, meningkat lebih 100%!!!

Untuk pengetahuan semua, emas yg terbaik untuk kita invest adalah 999.9 (fineness gold) yg dimana ditawarkan oleh Al Rajhi sekarang ni. Satu2nya bank yg menjual physical gold 999.9 kepada pelanggan dgn harga yg sgt kompetitif. Kebanyakan bank menjual paper gold dan juga emas 995. Keunikan produk al Rajhi. selain Shariah compliance and waive takaful coverage, setiap customer akan memiliki emas dgn serial no tersendiri. Transaksi ni mmg real bukan sekadar atas angin. Juga blh dibawa pulang atau disimpan di bank. 50% deposit Safe deposit box kepada investment bawah RM100k dan waive safekeeping diberikan pada investment atas RM100k sehingga akhir tahun ini. Stakat ni, produk ini terbuka kepada Affluent customer sahaja. 

Artikel Akhbar tentang Gold-i:
http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/articles/20110426232915/Article/


2 comments:

  1. Memang long term bagus invest dalam emas tapi yang al rajhi ni fokus untuk customer yang betul2 banyak duit maybe in the future akan dibuka untuk org yang simpanan kurang daripada RM250K. By the way, tengok kat website, minimum purchase is 10g?

    ReplyDelete
  2. huhu...kalo dah affluent member mmg minimum 10g, tp utk regular customer kena invest minimum 100k. Kalo dah bukak kat mass mrkt nti belila beramai2.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...